Varje klubbresa behöver en reseledare.
Processen för att genomföra en klubbresa är som följer:
- Reseledaren gör en total kostnadsuppskattning för resan. (Där kostnaden beror på antalet som följer med så görs ett antagande efter bästa förmåga).
- Kostnadsuppskattningen skickas in tillsammans med en beskrivning av resan till styrelsen. (Det behöver framgå om det finns ett minimum och/eller maximum antal som kan anmälsa sig).
- Styrelsen bestämmer om resan är i linje med klubbens vision och vilket fast pris som skall gälla för resan.
- Styrelsen (tillsammans med reseledaren) upprättar ett anmälningsformulär i MyClub där medlemmar kan anmäla sig och därmed betala det fasta priset för resan.
- Resan genomförs.
- Reseledaren förmedlar kvitton/fakturor för samtliga utgifter till kassören.
Resmål
Här är några schyssta resmål som har genomförts eller diskuterats:
Ågelsjön – Ett vackert område vid Norrköping med trad och sport.
Nissedal – Utmärkt ställe att börja sin multipitchkarriär. 300 m långa svaturer.
Lofoten – Klättermekka i Nordnorge
Romsdalen – Alpinkänsla med många långa fina turer.
Tunaberg (a.k.a. Simonsberget) – Östkusten. Som Utby fast bättre menar somliga.
Kjugekull – Fin bouldring i Skåne
Kullaberg – Vackert kustbeläget naturreservat i Skåne med mycket trad.
Rjukan – Fenomenal isklättring i Norge med god isgaranti
Access
Tänk på att när man planerar en klätterresa bör man redan innan ta reda på hur accessproblematiken ser ut vid det tänkta resmålet. Kolla om det resmålet finns med i Accessdatabasen och ta gärna kontakt med lokala klättrare och hör vad som gäller.
Transport
Det vanligaste alternativet är transport med bil. Antingen privat bil eller en hyrd minibuss. Fördelen med privat bil är relativt lågt pris samt flexibilitet om resmålet kräver biltransport mellan klippan och sovplatsen. Minibuss är bekvämt och kan ta mycket packning. Det ger också ett bra tillfälle att lära känna många av de andra resedeltagarna i en niositsig minibuss.
Köra privat bil:
Vid privat bil är det enklast om alla som åker på en resa samåker i största möjliga mån och fördelar kostnaden för detta sinsemellan.
Hyra minibuss:
Till exempel: Vi hyr 2 minibussar med 9 platser för 3000:- per bil, resan är 66 mil tur och retur vilket blir cirka 600:- för bensin. Om båda bilarna fylls blir det 400:- per deltagare.
Andra alternativ:
Chartra en buss, cykel, segelbåt. Låt fantasin flöda! Undvik bara flyg, dom är ju som bekant dåliga för glaciärerna och mycket annat.
Övernattningsplats och matlagning
God gemenskap uppnås genom att alla träffas på kvällen för att laga mat och berätta kryddade historier om dagens bravader. Erfarenheten säger att eldstad och regnskydd är framgångskoncept.
Utrustning på resa
Sova, äta och klättra innebär en massa utrustning.
Grupputrustning kan reseledaren med fördel koordinera. Det kan innebära att se till att en lagom mängd tält, rep, rack o.s.v. följer med. Ett smidigt sätt är att upprätta ett Sheet i Google Drive där deltagarna fyller i vad de tar med.
Besvara följande frågor för att vara på god väg:
- Hur ska vi sova?
- Var ska vi laga mat, diska och äta?
- Var får vi vatten?
Klubben har en hel del utrustning som kan användas på resor, fråga styrelsen om detta.
Individuell utrustning, reseledaren kan föreslå en packlista för att slippa att deltagarna glömmer något.
The essentials (som klättrare har svurit över att ha glömt):
Solkräm, solglasögon, myggmedel, tarp
Kunskapskrav
Välj en rekommenderad minsta kunskapsnivå för deltagare baserat på resmålet. Syftet är att garantera en rolig och säker resa för alla. Nedan följer ett förslag på nivåer av förkunskap baserat på normerade kurser.
- Inget – Deltagare som inte kan klättra är välkomna.
-
Grönt kort – Säkra topprep och göra kamratkontroll
- Rött kort – Säkra ledklättring och leda på bult
- Grundkurs – Etablera egna topprep på naturliga säkringar.
- Fortsättningskurs – Leda traditionellt säkrade leder.
- Räddningskurs – Lösa komplexa problem i vertikal miljö
Det kommer nog alltid finnas tvetydigheter. Det är upp till reseledaren att agera enligt sunt förnuft för att skapa en trivsam resa. Stirra dig inte blind på dessa riktlinjer.
Om det regnar
Med inspiration och förberedelser blir regn-dagarna inte helt värdelösa. Här är några exempel:
- Öva räddningsscenarion: Räddning försteman/andreman. Gör en tävling av det
- Ha en workshop:
- Transport av skadad i oländig (ej verikal terräng)
- Tvätta och smörja kammar
- Spel-turningen: monopol, schack, TP, osv…
- Löprunda
- Bada
- Sätt en tarp över en bumling vid ankomst så ni kan bouldra torrt om regnet kommer
- Leda lätt styrkepass eller yogapass
- Tävla i prusikklättring
- Gå slackline
- Femkamp
Säkerhet på resan
Fyll i säkerhetschecklista och säkerhetsplan från Svenska klätterförbundet. Det kan förhoppningsvis undvika olyckor och minimera skador om olyckor ändå sker. De kan vid första anblick verka överväldigande men vid närmare anblick kommer du upptäcka att de i princip bara är sunt förnuft på ett omfattande och strukturerat sätt. Ett bra tillfälle att gå igenom dokumenten med deltagarna är i bilen eller direkt när ni kommit fram.
Styrelsen stöttar dig gärna med detta.
Produktsäkerhetslagen (PSL) har under de senaste åren varit på tal i samband med klubbaktiviteter. En kort sammanfattning av denna artikel av Svenska Klätterförbundet är: Nej, klubbresor omfattas inte av lagen. Reseledaren eller klubben är därmed inte juridisk ansvarig om någon på resan skulle råka ut för en olycka. Vi ska såklart värna om varandras hälsa och säkerhet ändå!